Projectcompetentie verbeteren? Zo doen we dat met een traineeship op maat

Investeer als innovator in de zorg in projectcompetentie van je organisatie. ‘Dat is investeren in innovatieprojecten die blijvend meer resultaat boeken,’ zegt adviseur en directeur van tBureau Saskia Timmer. Saskia is ook interim-programmamanager eHealth bij Tactus. Voor Tactus ontwikkelde tBureau een leergang projectmanagement gecombineerd met een traineeship dat theorie en praktijk verbindt.

Vraag van Tactus Verslavingszorg
Tactus is al jaren actief op gebied van eHealth. Saskia: ‘Tactus heeft het lef om koploper te zijn. Om dit ook in de toekomst te blijven, besloot Tactus te investeren in projectcompetentie. Dat is slim, want hoe meer je in huis hebt om zelf te innoveren van a tot z, hoe meer je innovatie inbouwt in het fundament van je organisatie.’

Zo ziet de leergang eruit
De leergang projectmanagement duurt zes maanden. Deze leergang is uniek omdat het gecombineerd is met een traineeship. Tijdens de interactieve sessies brengen deelnemers vragen in over de theorie die ze van tevoren bestudeerden. ‘En die vragen zijn vaak voorkomend uit hun eigen praktijk.’ Saskia vervolgt: ‘Iedere deelnemer heeft een eigen praktijkproject. Van het ontwikkelen van een ambulante detox tot het opzetten van een digitale polikliniek: de projecten lopen uiteen, maar waar deelnemers tegenaan lopen niet. En daar krijgen ze een half jaar lang coaching bij, zowel vanuit theorie als ervaring.’

De leergang bestaat uit deze vier hoofdthema’s:

  1. Projectmanagement – denk aan een leerplan, het inrichten van een project, het organiseren van goede besluitvorming of risicomanagement.
  2. Verandermanagement – denk aan hoe je omgaat met weerstand. Of: hoe inspireer je het team en hoe neem je alle medewerkers mee?
  3. Leiderschap – denk aan hoe je zorgt dat leiders goed leiderschap vertonen. En: hoe geef je zelf daarin het juiste voorbeeld?
  4. Adviesvaardigheden – denk aan de rol die je hebt ten opzichte van de opdrachtgever. Maar ook: hoe zorg je dat jouw adviezen aankomen?

Saskia: ‘Het mooie aan deze leergang vind ik hoe harde en zachte vaardigheden in balans aan bod komen. Want zo moet het ook in de praktijk.’

De leergang heeft mij de meerwaarde van een goed projectplan in laten zien. Ook ben ik meer op mijn rol als projectleider gaan reflecteren en welke krachten ik uit mijn persoonlijkheid kan halen om hier (nog) beter vorm aan te geven. Een grote kracht van de leerlang was dat we het in teamverband deden, zo konden we ook van elkaars ervaring leren. 

Elske Roeleveld
Deelnemer

“The key is not to prioritize what’s on your schedule, but to schedule your priorities.” (Stephen R. Covey) De leergang projectmanagement heeft structuur en prioritering in mijn projectwerkzaamheden opgeleverd. Door bewust onderscheid te maken in urgentie en belangrijkheid ziet mijn projectplanning er heel anders uit.

Judith Rensen-Stegeman
Deelnemer

Bouwen aan innovatiekapitaal? Dat begint intern
Een innovatie hoeft niet groot te zijn. Saskia: ‘Denk aan het beeldbellen dat we nu tegenwoordig allemaal doen. Organisaties faciliteren het, maar denken de verandering vaak niet goed door. Medewerkers lopen tegen onnodige problemen aan en er ontstaat weerstand.’ Saskia vervolgt: ‘Al heb je dan maar een klein beetje kennis van projectorganisatie en planmatig werken, dat is al een grote winst. Je weet beter hoe je grip houdt op innovaties.’ En waarom investeren in projectcompetentie van de organisatie? ‘Zo weet je de stroom aan ideeën ook op gang te houden. Je weet hoe je de juiste ideeën omzet naar innovaties die passen binnen de strategie en capaciteit van je organisatie.’

Deelnemers hebben de leergang inmiddels afgerond. Wat is Saskia’s ervaring tot nu toe? ‘Ik vind het mooi om te zien hoe het kwartje echt is gevallen. Dat ging ik gaandeweg merken aan de vragen die deelnemers stelden. Je voelt dat bepaalde competenties intern verder ontwikkeld zijn en daarmee dus het innovatiekapitaal van de hele organisatie verbeterd is.’

Van de zorg wordt wel gezegd dat veranderen langzaam gaat.. Niet geheel ten onrechte. Tactus wil verbetering van het transitievermogen op het vlak van digitale zorg door te investeren in meer projectmatig denken en handelen. We zijn blij dat de leergang van tBureau daaraan heeft bijgedragen!

Overweeg je ook een leergang projectcompetentie voor jouw organisatie?
Neem dan contact met ons op. Of laat je inspireren en download ons gratis e-book ‘Zorginnovatie met resultaat’ onderaan de pagina aanpak van tBureau (kijk bij fase 3: ‘Plan’ en fase 4: ‘Doe’).