Deel 3 - Welke zorginnovator ben jij? Ontdek het in deze blogserie

Image

Een blogserie van eigenaar tBureau Jack van Gils

In deze blogserie ontdek je als ambitieuze zorgprofessional wat voor een zorginnovator je bent en waar en hoe je kunt excelleren.

Deel 1 – Ambitieus in de zorg? Weet waar je kunt excelleren

Deel 2 – Technologische innovatie? Zo hou je de controle

Deel 3 – Procesinnovatie? Zo doe je het anders

Deel 4 – Sociale innovatie? Verken de spanningsvelden

Procesinnovatie? Zo doe je het anders

In deel 1 van deze serie las je over de drie innovatiegebieden waarin je kunt excelleren in de zorg: technologische innovatie, procesinnovatie en sociale innovatie. Om de zorg toekomstbestendig te maken en te houden, heb je duurzame innovatie nodig. Daarvoor vorm je niet alleen jouw visie per innovatiegebied, maar ontwerp je ook een strategie voor de spanningsvelden daartussen. Deel 2 ging over het innovatiegebied technologische innovatie. Deze blog gaat over procesinnovatie.

Kwaliteit, kosten en plezier hand in hand
Ken je dat gevoel? Dat het allemaal anders moet. Dat het niet goed gaat. Dat het sneller kan en beter moet. Die onrust is de basis van procesinnovatie. Procesinnovatie gaat over hoe je het werk zo organiseert dat kwaliteit en kosten hand in hand gaan. En misschien belangrijker: over hoe de professionals plezier houden in het werk. Hoe ga je aan de slag met procesinnovatie?

Het ideale proces als recept voor goed werk
Zie ieder werkproces als een recept voor goed werk. Hoe ziet jouw ideale recept eruit? Wat heb je al in huis en welke ingrediënten heb je nog nodig? Soms volg je al jaren een bepaald recept met een prima resultaat, ook al gaat het misschien omslachtig of ingewikkeld. Kan het ook anders?
Door aandachtig te kijken naar het proces kun je innoveren. Past het huidige proces nog wel bij je visie? Hoe zou het beter aansluiten op die visie? Heb je eigenlijk wel een heldere innovatievisie voor ogen? En ben jij je bewust van het spanningsveld tussen de verschillende innovatiegebieden?

De moeilijkheid van processen
Vaak zien we dat mensen al aan de slag gaan met procesverbetering in de zorg terwijl het nog onvoldoende is uitgewerkt. Begrijpt iedereen het nieuwe proces? Hebben mensen de juiste vaardigheden? Is een proces te ingewikkeld geworden waardoor het eigenlijk om een specialist vraagt? En werkt de techniek wel goed in de praktijk? Niet-werkende techniek kan een goed ontworpen proces in het honderd laten lopen. Dit alles vormt een cruciaal spanningsveld dat moet worden opgelost. Deze moeilijkheden kun je ook voorkomen door aan de voorkant de procesinnovatie methodisch uit te denken.

Design Thinking en Lean
Waar zit de bottleneck in het proces? Dat ontdek je door gedegen analyse. Een goede analyse met zowel een kwalitatief als kwantitatief oordeel is je fundament voor innovatie.

Design Thinking
Een effectieve en populaire methode om nieuwe oplossingen voor je probleem te vinden, is Design Thinking. Door voldoende iteratieslagen kun je steeds betere oplossing ontwerpen. Bij tBureau werken we met onze vaste innovatieroute. Via deze route werken we in vier fasen en negen stappen van idee naar implementatie en adoptie. Design Thinking is een vast onderdeel van deze route.

Image

Lean werken
De bekendste moderne manier van procesinnovatie is het bewandelen van de weg van Lean. Lean werken begon ooit bij Toyota waar ze auto’s sneller in elkaar wilden zetten met een beter resultaat. Het gaat bij Lean dus om het continu onderzoeken hoe bedrijfsprocessen beter en efficiënter kunnen.

In deze blogserie noem ik vaak het belang van het spanningsveld zien tussen de innovatiegebieden in. In Lean ligt als het ware de kern van het spanningsveld tussen proces- en techniekinnovatie. Je doel moet zijn om mensen en systemen zo in de processen in te passen dat je het aantal fouten minimaliseert en dat er geen verspilling in welke vorm dan ook is.

Wil je hier meer over weten? Ik beveel het boek ‘De kleine Lean voor dummies’ van Natalie J. Sayer en Bruce Williams warm aan.

Processen opnieuw ontwerpen met tBureau
Procesinnovatie, het herinrichten van werk, vinden wij bij tBureau het beste vertrekpunt van verandering en innovatie in de organisatie. Tegelijkertijd is het een uitdagende stap omdat je het spanningsveld tussen mens en techniek hiermee blootlegt. In de laatste blog van deze serie ga ik in op die menselijke kant: de sociale innovatie. Voor die laatste blog van deze serie stel ik vragen die jou inzicht geven in de spanningsvelden tussen de drie innovatiegebieden.

Verder praten over procesinnovatie? Mail me gerust via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..